Fra frisørsalonen til ledelsesgangen - Nana skaber rekordhøj medarbejdertilfredshed hos Eltel Danmark

Fra frisørsalonen til ledelsesgangen - Nana skaber rekordhøj medarbejdertilfredshed hos Eltel Danmark

For godt 10 år siden skiftede Nana Allin frisørstolen ud med en kontorstol hos en af Nordens største infrastrukturvirksomheder. I dag sætter vi fokus på Nanas bemærkelsesværdige karriere, som ikke var skrevet i stjernerne, men som viser, at god ledelse kræver mere end lange uddannelser, diplomer og ja, stjerner på skulderen - det kræver engagement, empati og evnen til at motivere. Nanas fortælling centrerer sig om værdien af en empatisk ledelsesstil og åbner samtidig op for refleksioner omkring, hvordan vi som ledere arbejder med empati og menneskelig indsigt på arbejdspladsen.

5 min

I dag står Nana Allin i spidsen for et team af godt 20 erfarne teknikere, der tilsammen har den højeste ledertilfredshedsscore på tværs af alle afdelinger i en virksomhed med over 5000 medarbejdere. Nanas rejse fra frisørstolen til kontorstolen og en ledende stilling i en af Nordens største infrastrukturvirksomheder er fortællingen om, hvordan passion, nysgerrighed og en god sans for menneskelige relationer har været opskriften på en rekordhøj trivsel i Nanas team de sidste mange år.

Svøm imod strømmen, hvis du tør

"For at prøve kræfter med noget nyt. For at kunne skabe større resultater. Fordi jeg er nysgerrig. Fordi jeg bliver motiveret af samarbejde og inspireret af mennesker."

Sådan forklarer Nana sit skift fra frisør til leder. Som frisør arbejdede hun ofte alene om sine resultater, men hun fandt en dybere tilfredsstillelse i samarbejde og fælles succeser.

At være frisør var en drøm, som Nana havde haft siden barndommen. Hun mindes stadig med glæde sin tid i salonen, hvor kvalitetshåndværk, kreativitet og nytænkning fyldte luften sammen med duften af hårprodukter og kaffe.

"Det var en fantastisk tid, fyldt med faglige udfordringer og muligheder for at uddanne andre," fortæller Nana.

Med årene blev Nana mere involveret i de aspekter, der fik forretningen til at køre: branding, kontakt med leverandører, prisforhandlinger og produktkurser.

"Jeg nød at kaste mig over alt dette, især da jeg skulle balancere det med at blive mor. Det gav mig en smag for ledelse og organisatorisk arbejde, som jeg ønskede at udforske videre."

Fra frisør til ukendt grund

Nana kendte en, der arbejdede i Eltel, og det virkede som en spændende virksomhed med mange muligheder. Efter en kaffe og en snak med medarbejderne blev hun tilbudt at hjælpe en projektleder med en Fibia-kontrakt ved at betjene kundetelefonen.

"Mulighederne for at udvikle mig har været rigtig gode, da jeg har haft en leder, der gerne vil lære fra sig og bruge tid på sparring. Jeg fik også mulighed for at uddanne mig undervejs, hvor jeg lærte virkelig meget om forskellige måder at lede på. Det har dog helt klart været min egen naturlige udvikling her til, da der aldrig er blevet pålagt et mål eller nogle ambitioner på mig, men hvert skridt er kommet ved, at jeg naturligt er vokset ind i opgaverne og i lysten til at tage mere og mere ansvar."

Nanas erfaring med kundekommunikation fra frisørfaget gjorde dette til en stor succes, hvilket førte til en fastansættelse. Nana fik derefter mulighed for at booke kunder ind på opgaver og koordinere mindre projekter. Efter 1½ år blev hun koordinator på Eltels TDC privatfiberkontrakt, hvor hun fik endnu flere udfordringer.

Empatisk ledelse i en firkantet verden

Som koordinator fik Nana mulighed for at dykke ind i produktionen og lære, hvordan forskellige mennesker arbejder. "Jeg startede med at lave den begynderfejl at tro, at jeg kunne udregne, hvor meget hver medarbejder kunne nå - hver dag. Dog fandt jeg med tiden ud af at hvis alle skulle have en god arbejdsdag, så skulle der stilles forskellige krav og tages forskellige hensyn”.

"Jeg fandt ud af, at den empatiske tilgang virker i denne verden. Hvor meget det betyder at lytte og tale med teknikerne og lade dem være eksperterne, at tage dem med på råd om, hvordan vi kan optimere og hvordan arbejdsdagen kan blive bedre. Simpelthen altid have en tilgang, der handler om, hvordan det bliver en bedre arbejdsplads for medarbejderne at arbejde smart og sikkert. De vil rigtig gerne dele deres viden, og de ligger inde med så mange guldkorn”.

"Tænk selv på, hvor meget længere du vil gå for et menneske, du respekterer og som lytter til det, som du har at sige. En stærk holdånd kan løfte mange udfordringer. Med den kan man sørge for, at der er rammer, der giver plads og anledning til at kunne være gode kollegaer, der kan løfte i flok og som kan fejre succeser sammen."

Det var starten på Nanas udvikling som leder, og heldigvis havde hun selv en leder, der gerne ville give ansvar fra sig, så hun kunne få lov til naturligt at tage mere og mere over. "Han troede på mig og vidste, at det betød meget for mig. Vi har altid været enige om, at trivsel er det vigtigste på en arbejdsplads."

”Mange år er gået siden jeg gjorde mig denne indledende erfaring om vigtigheden af at vurdere, hvilke krav og hensyn vi bør, og kan stille til de enkelte medarbejdere. Samtidig er det en vurdering jeg løbende foretager og det sikrer, at jeg er i øjenhøjde med mine medarbejdere og at vi derved kan indløse vores fælles mål på en tilfredsstillende måde”.

Hvad er god ledelse?

"Jeg tror på ordsproget: “Det er lysten, der driver værket”, men det står ikke alene," siger Nana. ”For mig handler god ledelse om kontinuerligt at arbejde med rammerne, der omgiver opgaven. Det kræver både at trække og skubbe, at udfordre og tilpasse. Når rammerne er på plads, handler det om at udvikle, udfordre og inddrage medarbejderne."

Nana har taget mange af de færdigheder, som hun udviklede som frisør med sig ind i sin rolle som leder. "Det jeg tager med mig videre er forståelsen for at have kunden i fokus. At give kunden en god oplevelse af at blive lyttet til og få værdi for sine penge. Også det at trivslen blandt personalet er vigtig for at holde et højt engagement og levere høj kvalitet, som er vigtigt for en forretning. Der skal være en god balance mellem at pleje sine kunder og sit personale. Jeg lærte meget omkring det ansvar, der ligger i at drive en forretning, bevare roen selv i stressede perioder og være til stede. En af de vigtigste ting, som jeg har taget med mig er, hvor vigtigt det er med tillid mellem leder og medarbejder. Det at stå i lære ved en mester har lært mig meget om at lære mennesker op i nye udfordringer."

”At arbejde med tillid har været et fokus for mig fra første færd i min ledelsesrejse. Uden tillid er der intet team, der kan fungere – men opbygningen af tillid stiller samtidig en hel del krav til dig som leder. Her er det fuldstændig afgørende, at man formår at levere på aftaler og forventninger. Det lyder måske banalt, men tillid er noget man som leder gør sig fortjent til over tid”.

Søg at forstå, før du ønsker at blive forstået

"Husk, at alle forsøger at gøre det bedste, de kan, og at alle mennesker er forskellige, og at dette bør bruges som en kæmpe styrke. Spørg altid interesseret ind, hvis der er noget, du ikke forstår, for der kan være en forklaring, du måske ikke havde tænkt over. Hvis du skal guide andre, skal du først forstå."

"I Eltel har jeg lært, at ledelse handler rigtig meget om at klæde mennesker på til de opgaver, vi ønsker, de skal løse. Oplæring er altafgørende for succes både personligt og for hele virksomheden. Jeg har lært, at det er vigtigt at være til stede og at være opmærksom på alle omkring mig. Det styrker samarbejdet og som virksomhed er vi meget stærkere, når vi kan have et konstruktivt samarbejde hen over forskellige stillinger, jobtyper og afdelinger."

For Nana er empati, lytten og nysgerrighed afgørende for at se det hele menneske. "Forstå de mennesker, du arbejder sammen med, og vær nysgerrig på deres styrker og udviklingsbehov. Alle har brug for succes og udvikling. Nogle har brug for retning, andre for at blive mindet om deres styrker."

Nanas rejse fra frisørsalonen og ind på gangene hos Eltel viser, at god ledelse handler om at forstå og udvikle mennesker, skabe tillid og være villig til at udfordre både rammerne og sig selv. Nana har formået at skabe en kultur, hvor medarbejderne trives og udvikler sig, hvilket afspejles i den høje medarbejdertilfredshed i hendes team. Nanas historie er et eksempel på, at man med empati, engagement og en åben tilgang kan skabe store ledelsesmæssige resultater, og at en usædvanlig baggrund kan vendes til en styrke, når den kombineres med en ægte interesse i mennesker og deres udvikling.

Med udgangspunkt i Nanas historie om empatisk ledelse er det måske på sin plads at stille et afsluttende spørgsmål til de ledere, der måtte læse med - for hvordan anskuer du selv dine medarbejdere?

”Selv om der er forskel på arbejdspladser og jobfunktioner, så tror jeg grundlæggende ikke, at der er forskel på, hvad der skal til for at mennesker trives på en arbejdsplads. Jeg håber, at min historie og erfaring kan være med til at sætte nogle ledelsesmæssige overvejelser i gang hos de ledere, der måtte læse med”, slutter Nana.