Pressemeddelelse, 28. oktober 2011 - Eltel bidrager til et Danmark på skinnerne

Eltel bidrager til et Danmark på skinnerne. Eltel er valgt til at drifte det kommende, digitale radiosystem på alle Banedanmarks banestrækninger. Kontrakten, som blev vundet i EU-udbud, udløser et trecifret millionbeløb over de næste fem år.

En effektiv, sikker togdrift med færre forsinkelser. Det bliver resultatet af, at Banedanmark udskifter det nuværende analoge radio-system med et digitalt anlæg baseret på GSM-R – Global System Mobile for Railway Communications. Anlægget er et lukket mobilsystem, som sikrer, at linjen mellem lokoførere og fjernstyringscentralen altid er åben. Og det bliver Eltel’s opgave at drifte systemet.
– Vi er stolte af at hjælpe Banedanmark med at levere tog til tiden de kommende fem år. Det er en milepæl i fornyelsen af jernbanens infrastruktur, og vi glæder os til at løfte opgaven, siger Morten Simonsen, regionsdirektør i Eltel om kontrakten på et trecifret millionbeløb.
Eltels kerneopgaver bliver at døgnovervåge radiosystemet året rundt, vedligeholde og optimere systemet, udbedre fejl, når de opstår, og løbende rådgive Banedanmark om videreudvikling af systemet.

Større sikkerhed – også for oppetid
Efter Eltel vandt det internationale udbud, har virksomheden ansat 15-20 teknikere – og vil i de kommende år ansætte yderlige en række specialister inden for GSM-R.
– Vores store force er, at vi har 80 biler med teknikere, som har spidskompetence inden for netop GSM-R. Hvis et uvejr for eksempel skulle rasere med massivt nedbrud til følge, kan Eltel hurtigt have teknikere på alle de berørte steder, siger regionsdirektøren.
Det nuværende, analoge system har mange år på bagen, og det er vanskeligt at fremskaffe de nødvendige reservedele. Hvis en kritisk komponent går i stykker, risikerer det at stoppe togdriften. Det nye digitale radiosystem har både sikkerheden i top samt den styrke, at trafikken i langt de fleste tilfælde vil kunne fortsætte, selvom en komponent sætter ud.

Fokus på driften
Det nye radiosystem bliver fælles for hele EU, hvilket er med til at gøre det lettere at rejse med tog over landegrænser. Desuden vil GSM-R betyde færre forsinkelser, fordi stabil kommunikation mellem tog og central giver færre fejl. Og fra nu af har Eltel ansvaret for, at radiosystemet kører ubesværet.
– Fra årsskiftet overtager vi driften af det analoge netværk og systemtjekker, at Banedanmarks nye radiosystem fra Nokia Siemens Networks lever op til kontrakten. Fra 1. januar 2013 begynder vi at drifte GSM-R-netværket på S-togsstrækninger, og et år senere implementeres det digitale radiosystem i resten af landet – også serviceret af os, siger regionsdirektør i Eltel, Morten Simonsen.

FAKTA OM ELTEL NETWORKS A/S
− Eltel bygger, tilslutter og vedligeholder Infranetløsninger baseret på samspil mellem el, telecom og it.
− Eltel har mange års erfaring med implementering og systemvedligehold af flere teleudbyderes GSM-net, ligesom Eltel, Sverige har erfaring med drift og vedligehold af analoge radioanlæg og GSM-R. Virksomheden besidder dermed nogle af de bredeste og dybeste mobil- og radiokompetencer i Skandinavien.
− Eltel har 7.700 medarbejdere – heraf ca. 800 i Danmark – og en omsætning på 856 millioner euro årligt.

YDERLIGERE INFORMATION:
Morten Simonsen, regionsdirektør i Eltel Networks A/S
T: +45 2878 5380
@: morten.simonsen@eltelnetworks.com
W: www.eltelnetworks.com