Skip to content

Hvad laver vores NOC teknikere?

– bag kulisserne i NOC: Når hverdagens opgaver holder infrastrukturen i gang

DSC09567

I Eltels Network Operation Center (NOC) kan dagen vende på et øjeblik – fra fuldstændig ro til fuld fart frem. Her handler det om at være klar til det uventede, og om at holde den kritiske infrastruktur kørende, uanset hvad dagen bringer. Netop den uforudsigelighed er det, der gør arbejdet i NOC både udfordrende og spændende.

Jeg ved aldrig helt, hvad jeg møder ind til. Nogle dage er rolige, andre er travle med mange opgaver, der skal løses hurtigt. Det er netop den variation, der gør arbejdet spændende,” fortæller Morten, som er NOC tekniker i Eltel.

Den usynlige forskel

Selvom vi synes Morten selv er beskeden, kan vi ikke komme udenom at arbejdet i NOC’en afgørende for kunderne og for samfundet. Morten forklarer: ”Vi står bagved i kulissen og sørger for, at tingene fungerer. Det kan godt være, jeg ikke alle dage føler, at jeg gør en forskel – men jeg ved, at opgaverne, vi løser, er afgørende for, at den kritiske infrastruktur fungerer optimalt.”

For ham er det netop det at få dagligdagen til at lykkes uden problemer, der skaber stolthed. ”Når de daglige opgaver går op i en højere enhed, giver det tilfredshed.”

En start og en slutning med overlevering

Når Morten er på vagt begynder arbejdsdagen tidligt. Han møder typisk ind klokken 6.20 eller 18.20, og den første opgave er altid at tage imod overleveringen fra nattevagten. Det samme sker sidst på dagen, når han klokken 18.50 eller 6.50 afleverer stafetten tilbage. ”Overleveringen er både det første og sidste, jeg gør hver dag – det sikrer kontinuitet og gør, at vi kan arbejde problemfrit på tværs af vagterne.”

En rejse gennem forskellige brancher

Mortens vej til Eltel har været alt andet end lige. Han begyndte sin karriere som revisor, hvorefter han fortsatte sin karriere indenfor bogholderi og kom derefter til en stor dansk virksomhed, hvor han fik smag for netværk og IT. Siden fulgte en stilling som Change Manager, hvor han skabte tidsbesparende optimeringer. Men da udviklingen stagnerede, og nedskæringer ramte, søgte han nye udfordringer. ”Så søgte jeg ind i Eltel – og har nu været her i omkring fem år. Jeg føler virkelig, jeg har fundet mit rette sted.” forklarer Morten.

Motivation og arbejdsglæde

Når telefonerne ringer, og opgaverne vælter ind, trives Morten bedst. ”En dag med gang i er sjov. Det motiverer mig, når mange ting skal løses på én gang.”

Han sætter også stor pris på kulturen i Eltel. ”Frihed under ansvar passer mig rigtig godt. Og jeg kan virkelig godt lide den flade struktur og den kollegiale kultur. Ledelsen er også meget hjælpsom – det betyder meget for mig i hverdagen.”

Hvad kendetegner jobbet?

Hvis han skal forklare sit arbejde til andre, er han ikke i tvivl: ”Vi hjælper den kritiske danske infrastruktur med at fungere. Vi er dem, der sørger for, at alt bag kulisserne spiller.”