Eltel styrker sin markedsposition og fortsætter sin specialisering med boost i salgets første halvår

"Eltel har fejret sine første 10 år i 2011. Vi har lanceret nyt image under sloganet ”Boosting Infranet Quality” og har fortsat udviklingen som specialiseret virksomhed, med forståelse for kundernes behov og levering af services med præcision og effektivitet. Tilbagemeldingerne fra vores kunder viser, at vi er den førende Infranet servicevirksomhed i Nordeuropa, og vores kunder forventer, at Eltel fortsætter med at være pionéren inden for branchen," fortæller Axel Hjärne, President og CEO for Eltel Group.

I begyndelsen af ​​2011 ændrede Eltel sin organisationsstruktur og blev løsningsorienteret. Tidligere har virksomheden været mere landebaseret. "Vi føler, at landeorganisationerne har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Vi har opbygget geografisk dækning, så vi kan servicere både lokale og nationale behov hos vores kunder. At introducere løsningsbaserede forretningsenheder på tværs af landene i Mobile, AMR og Rail & Road har klart givet os ny indsigt i, hvordan vi forbedrer kundernes behov, udnytter ressourcemæssige synergier og deler vores erfaringer og ”best practices” ved at føre folk sammen fra samme forretningsområde i forskellige lande."

Eltel har vedholdt den stærke vækst i 2011, tæt på 20 % fra 2010 og endnu vigtigere - dette er sket  organisk. Hvis den samme udvikling fortsætter indtil årets udgang, vil et benchmark på salget på 1 milliard euro opnås. Store salgssucceser har fundet sted i mange segmenter. Inden for Smart Metering og Smart Grid har Eltel gjort betydelige fremskridt. Tidligt i år vandt Eltel endnu en ordre hos NRGI i Danmark på Smart Grid bestående af 150.000 målere. I 2010 afsluttede Eltel en tilsvarende ordre for NRGI på tilslutning af 50.000 målere. Inden for Smart Grid har Eltel gennemført pilot installationer af ladestationer til elektriske køretøjer sammen med Fortum. "Dette marked er stadig under udvikling, men vi kan allerede nu sige, at Eltel vil være en af ​​de ledende spillere," siger Axel Hjärne.

Efterspørgslen har været stærk også inden for telekommunikation, hvor aktivitetsniveauet har været højt på Mobile og øgede investeringer på fiberimplementeringer finder sted. I Mobile Telecom har Eltel aktivt gennemført nye teknologiprojekter både i de nordiske lande og Tyskland. Det tyske marked er generelt steget betydeligt efter et par meget nedslående år. I Enterprise segmentet har Eltel underskrevet en installations- og serviceaftale med Cygate i Sverige inden for Digital Signage.

Eltel vandt nye fiberkontrakter med Deutsche Telekom i Tyskland og TEO operatør i Litauen. Forretningsvolumen er også vokset betydeligt i salget til faste operatører i Norge og Polen. Canal Digital i Norge har indgået en toårig kontrakt til at bygge nye netværk af fiber og coaxkabler til privatkunder. Aftalen omfatter tilslutning af tjenester, drift og vedligeholdelse.

I Eltransmission har Eltel vundet nye kontrakter hos Fingrid - et kabellægningsprojekt - og hos Svenska Kraftnät med en 16 millioner € ordre på 400 kV linje. Transmissionsområdet har også modtaget en 17 millioner € kontrakt på elektronisk overvågning og kontrol af kystlinjen i Ghana og en 40 millioner € kontrakt på el-distribution i Sri Lanka. Disse projekter er typisk af en varighed på to år.

"Systematisk udvikling af vores kompetencer har været en af ​​hjørnestenene i vores succes. Side om side med markedets udvikling har vi fortsat udviklet ”Eltel Way” - den gennemtestede metode i, hvordan man kører en verdensklasse Infranet servicevirksomhed. Nøglerne i dette er specialisering, empowerment og proaktivitet. Disse er udfordrende mål, men vi er overbeviste om, at de er de rigtige måder at forbedre driftens ydeevne og foreslå nye løsninger, som dækker vores kunders behov," fortsætter Axel Hjärne.

De øgede omkostninger har givet nyt pres både på den effektive udvikling, men også på markedspriserne. Vores kunder konkurrerer i et hurtigt skiftende miljø, så det er vigtigt for hele sektoren, at vi kan sikre en bæredygtig udvikling. Vi kan sammen i branchen, videreudvikle kompetencer, professionalisme og kvalitet, som alle er nødvendige for at sikre en god udvikling af de mere effektive infrastrukturer i fremtiden."

"Det er motiverende at se, at der er så meget, der kan gøres for at fjerne ineffektiviteten i dagens infrastrukturer. Dette blev specifikt diskuteret ved vores rundbordsmøde i København, da vi afholdt seminar og fejrede Eltels 10-års jubilæum. Vi har en god fornemmelse, da flere af kommentarerne ved mødet konkluderede, at der i fremtidens infrastruktur skal bruges endnu mere af det som en virksomhed som Eltel, er i stand til – nemlig at integrere el, telefoni og IT til mere effektive Infranets," siger Axel Hjärne.

I forbindelse med 10 års jubilæet er der blevet organiseret diverse arrangementer for kunder, partnere og medarbejdere i løbet af sommeren. "Det har været en stor mulighed for os til at gennemgå og reflektere over de seneste 10 år. Hvad var værdiløftet i udliciteringerne, hvordan gjorde vi det, og hvad var resultaterne? Ikke desto mindre har vigtigere endnu været de drøftelser, vi har haft med vores partnere om fremtiden, og hvordan vi skal møde den," slutter Axel Hjärne.